De ecologische en culturele diversiteit van de Koraaldriehoek biedt unieke kansen voor toerismeontwikkeling. Dit project richtte zich op het creëren van een sterk Koraaldriehoek-merk dat regionale waarde toevoegt aan het CTI, duurzame economische voordelen biedt, en milieubeheer stimuleert. Lida leidde dit initiatief, met als doel de particuliere sector te motiveren om natuurbehoud in de Koraaldriehoek te ondersteunen. Bekijk enkele resultaten van de studie hier en hier.

Het project onderzocht zakelijke kansen voor een natuurtoerisme-merk in de Koraaldriehoek en de maatregelen die nodig zijn om dit te ondersteunen en te promoten. Hierbij werden de buitengewone natuurlijke en culturele waarden van de regio belicht.

De langetermijnvisie was:
De Koraaldriehoek is een gerenommeerde duurzame toeristische bestemming, die economische voordelen biedt aan gemeenschappen, overheden en bedrijven, en daarmee sterke prikkels creëert om de natuurlijke omgeving van de regio te beschermen en te behouden.

Lange Termijndoelen:

  • Overheden investeren in duurzame toerisme-infrastructuur.
  • Gemeenschappen beheren mariene habitats en hulpbronnen.
  • De particuliere sector investeert in beste toeristische praktijken in de Koraaldriehoek.

Onderzoeksonderwerpen:

  • Bestaande merken relevant voor natuurgebaseerd marien toerisme in de regio.
  • Bereik en perceptie van de term “Koraaldriehoek”.
  • Institutionele modellen, zoals het National Landscapes Program van Australië.
  • Huidige marketingstrategieën voor mariene bestemmingen in de Koraaldriehoek.
  • Marktkenmerken (herkomst van reizigers, reisdoelen, frequentie, budgetten, etc.).
  • Relevante belanghebbenden.
  • Toekomstig groeipotentieel van natuurgebaseerd toerisme.

Resultaten van het project

  • Een situatieanalyse.
  • Een businesscase voor behoud van natuurlijk kapitaal.
  • Criteria en richtlijnen voor een duurzaam natuurtoerisme-merk van het CTI.
  • Identificatie van gebieden voor diepere analyse en promotie.

Investeringsprospectussen werden ontwikkeld voor natuurgebaseerd toerisme in Timor-Leste, Papua New Guinea en de Salomonseilanden. In tegenstelling tot Indonesië, Maleisië en de Filipijnen, waar toerisme al goed ontwikkeld was, hadden deze landen extra ondersteuning nodig om hun mariene rijkdommen als aantrekkelijke bestemming te promoten.

Voor deze drie landen werden onderscheidende positioneringen en unieke ervaringen geïdentificeerd, gekoppeld aan huidige en potentiële markten en hun behoeften. Een screening van de geselecteerde locaties, inclusief identificatie van bedreigingen en beheersproblemen, werd uitgevoerd. Dit leidde tot nieuwe kansen en producten die de positionering van het gehele zeegebied versterken en ondersteunen.

Het project werd afgesloten met presentaties en socialisatie van de doelstellingen en aanpak op belangrijke toeristische evenementen, met name het Koraal driekhoek Regional Business Forum in Bali in augustus 2015, om potentiële investeerders te enthousiasmeren.