Lida ondersteunde in 2021 en 2022, voor Non-profit Builder, kleine internationale non-profit project organisaties bij het herzien van hun strategie en bij het ontwikkelen van een plan voor fondsenwerving. De snelle groei die de organisaties mee maakten, zorgde voor verschillende organisatorische uitdagingen. Dit zorgde ervoor dat de oprichters reserveringen hadden om nieuwe projecten aan te nemen, terwijl lokale partners, en ook financiers, juist graag de verdere uitbreiding van positieve verandering wilden ondersteunen.

Lida werkte gedurende perioden van 3-4 maanden met o.a. ‘People of Asia for Climate Solutions (PACS)’, een kleine organizatie die jonge journalisten samenbrengt met Chinese media voor klimaat actie, en met ‘CHERAD’, a Vietnamese organisatie gefocused op vermindering van de gevolgen voor de gezondheid die verband houden met door kolencentrales opgewekte energie.

Beide organisaties waren opgezet door bevlogen individuen, die zelf grote mate van expertise en brede persoonlijke netwerken hadden. Als gevolg, groeiden de kleine organisaties in de eerste jaren snel en werden er resultaten behaald waardoor de kleine organisaties positieve invloed creërden richting hun respectievelijke doelen. Dit trok de aandacht van grotere financiële donor organisaties, die graag capabele lokale partners in deze landen willen ondersteunen bij het groeien en verbreden van maatschappelijk en politiek draagvlak voor de energie transitie in Azië.

Echter, terwijl de organisaties gestaagde groei doormaakten, bleef de organisatorische ontwikkeling achter. De toegenomen verantwoordelijkheid voor meer personeel en meer complexe administratie en financiën, vereiste versterking van organisatie en strategie, zodat de initiatief nemer en oprichter van de organisatie zich structureel gesteund wist richting succes voor de doelstelling, het bestaansrecht van de organisaties.

Het proces omvatte tweemaandelijkse bijeenkomsten met de teams en het management team van de organisaties om kansen voor vergroten van effectieviteit te identificeren. Lida beoordeelde verschillende organisatie documenten en identificeerde onderwerpen voor elke discussie. Tijdens de virtuele bijeenkomsten werden teamleden en de CEO’s ondersteund in het versterken van de articulatie en focus van de organisatie strategie.

  1. Co-creatie van een verander theorie hielp de teams om hoofdzaken van bijzaken te scheiden en hierdoor de unieke waarde van de organisatie beter te articuleren voor samenwerking met partners, voor het groeien van supporters en voor aantrekken van financiers; en
  2. De CEO’s zagen duidelijker welke elementen van de strategie prioriteit moesten krijgen en welke investeringen er nodig waren om de teams te versterken de strategie effectief uit te voeren.

Als resultaat bleef bijvoorbeeld de PACS-groei doelstelling relatief klein in financiele en personeel termen, maar werkte de CEO samen met Lida aan het creëren van een strategie om samenwerking verbanden met andere organisaties te bewerkstelligen. De CEO werd door een aantal leermomenten geholpen, o.a. over:

  • De waarde en relevantie van het articuleren en aanpassen van de theoretische, politieke, sociale en economische context aan PACS-werk;
  • Het belang van het duidelijk formuleren van de PACS-waardepropositie;
  • De noodzaak om een ​​goed geformuleerde missie en visie te hebben en hoe deze vorm te geven in het plan van aanpak;
  • Het belang van het definiëren van de ‘scope’ of invloed sfeer/reikwijdte van het PACS-werk, geografisch en qua onderwerp;
  • Het voordeel van het consequent toepassen van terminologie en het daarmee samenhangende verschil tussen b.v. ‘doelen’, ‘doelstellingen’, ‘uitkomsten’, en ‘resultaten’;
  • De waarde van het opstellen van een verander theorie, en hulpmiddelen om een ​​gerelateerd conceptueel raamwerk te visualiseren;
  • De noodzaak om naast strategische doelen ook organisatiedoelstellingen te creëren;
  • De waarde van een ander monitoring- en evaluatiekader, passend bij het soort verandering dat PACS voor ogen heeft; en
  • De noodzaak van een budget voor strategische communicatie over de organisatie, om faciliterende omstandigheden te creëren voor samenwerking met andere organisaties en behoud van donoren.